Restauratie Thames Trader
 

Het kan soms even duren maar het gaat er eindelijk van komen. Eind 2005 is begonnen met het restaureren van de oude Thames Trader.  Kunt u ons helpen aan bepakking of onderdelen laat het dan ons weten.

 

Februari 2000

Op 16 februari 2000 kwam voor een aantal leden van het korps het verleden weer boven. Na 20 jaar van afwezigheid keerde een oudgediende terug naar het korps. De 38 jaar oude Thames Trader was oorspronkelijk gestationeerd op de post Groede. Na de herindeling werd het voertuig geplaatst in de kazerne Breskens. De voor die tijd moderne wagen was uitgerust met een hogedrukpomp. In april 1982 werd het voertuig vervangen door een DAF1600 die op 21 december 2005 vervangen is door een Volvo FM9.

 

         
 

Na zijn pensioen is de wagen nog een aantal jaren ingezet voor het schoonspuiten van jachten bij Standfast Yachts. Na de aanschaf van een hogedrukreiniger bracht hij de resterende tijd door in een hoek van de mastenberging. Na de wagen 20 jaar onderdak te hebben verleend vond de huidige directie het tijd de wagen van de hand te doen. Het korps kreeg als eerste de gelegenheid de wagen te komen ophalen. Onze sponsor werd bereid gevonden om de wagen onderdak te bieden en met de hulp van de plaatselijke Scania dealer werd de wagen naar zijn nieuwe onderkomen gebracht. De komende tijd zal getracht worden de wagen weer op de weg te krijgen. In een later stadium is het de bedoeling dat de wagen weer de oude bepakking terugkrijgt. Vele onderdelen zoals de geluidsinstallatie en de schijnwerpers zijn in op de zolder van de kazerne bewaard gebleven en komen nu weer van pas. Daar de wagen is uitgerust met een 6 cilinder benzinemotor en drinkt 1 liter benzine op 5 km. Een ieder die een middag wil rijden dient dus even te kijken waar onderweg benzine te koop is. Mogelijk ziet u deze wagen in de nabije toekomst nog eens voorbij komen.

 

          

November 2005

 In oktober 2004 is de wagen verkocht aan en handelaar die de wagen wilde opknappen. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. In november 2005 is het voertuig behulp van en aantal sponsors teruggekocht met de bedoeling hem weer in oude staat te herstellen.

 

           
 

De wagen staat op dit moment op vliegbasis Gilze-Rijen en de hobbyclub daar is begonnen met wagen geheel te ontmantelen. Op de foto's ziet u de wagen op transport.

 

           

Mei 2006

De wagen staat ondertussen al een half jaar buiten in afwachting op een plaatsje binnen waar het echte werk kan beginnen.
Hopelijk duurt dat niet meer te lang. Van buiten te staan knapt hij niet op zoals op de foto's te zien is.

        

       

       

       

Maart 2007

Na een jaar buiten te hebben gestaan gaat de Trader weer op transport naar het Zeeuwse land. Bij nader inzien is het toch handiger dat de wagen wat meer in de buurt staat. Hij krijgt een plaats in een voormalige landbouwschuur bij de familie Cornelisse in Groede. Zij zien de lol van het restaureren wel in en stellen de ruimte belangenloos beschikbaar.

 

       

        

Mei 2007

Er is begonnen met het ontmantelen en reviseren van de motor die al jaren niet meer gedraaid heeft.
De motorkap is eraf het interieur is eruit en er is ruimte gemaakt bij het motorblok om goed te kunnen werken.
Via internet hebben we een  garage boek gevonden uit 1959 waar de Trader helemaal in beschreven en elk onderdeel uitgetekend staat afgebeeld.
 
Het motorblok is helemaal kaal gemaakt. Het schoonmaken en werkend maken van bewegende delen is in dit moment de belangrijkste werk.. Ook worden er nieuwe pakkingen gemaakt waar mijn broertje Dimitri druk mee bezig is.

                     
 

Zodra het voorjaar aanbreekt wordt er weer een begin gemaakt met het in elkaar zetten van de motor. olie en koelvloeistof worden ververst en benzine van 25 jaar oud wordt er ook uitgehaald. Hopelijk wordt ons werk beloond en krijgen we de motor aan het draaien.
 
Als dat volgens plan is verlopen  wordt er gekeken naar de hydraulische koppeling en remmen (vrijwilliger gezocht) die werken niet omdat de rubbers in de cylinders waarschijnlijk uitgedroogd zijn. 

 

Maart 2011

Door allerlei omstandigheden komt de Trader de laatste tijd een beetje op het tweede plan. Sinds een paar maanden ben ik weer begonnen met de nodige werkzaamheden. Een van mijn goede voornemens voor 2012 is dat we dit jaar de weg op gaan. De eerste 11 jaar van het project zitten er op dus het wordt tijd.